فصل اول علوم هشتم (مخلوط و جداسازی مواد){قسمت هفتم}

فصل اول علوم هشتم (مخلوط و جداسازی مواد){قسمت هفتم}

انواع محلول ها عبارت اند از:

الف) محلول جامد در جامد: محلول های جامد در جامد را همجوشه یا آلیاژ می نامند. فولاد از مهمترین انواع آلیاژ هااست که مخلوط آهن و کربن می باشد. از محلول های جامد در جامد، طلای زینتی ( طلا ، نقره ، مس )، چدن، برنج و ... را می توان نام برد. چدن نیز آلیاژی از آهن و کربن است. اما در صد کربن آن از فولاد بیشتر است و سیم لحیم ، آلیاژی است که ۵۰ درصد آن قلع و ۵۰ درصد آن سرب می باشد.

ب) محلول جامد در مایع:برای محلول جامد در مایع مثال ها فراوان است . نمک در آب، شکردرآب ، قیردرنفت ، ماده حلال در محلول های جامد در مایع ، حتما آب نیست ، مانند قیردرنفت.

د) محلول گاز در مایع: نوشابه ، یک محلول گاز در مایع است. علت گاز دار بودن و مزه تندو تیز نوشابه این است که در نوشابه ، مقداری گاز کربن دی اکسید حل شده است.اکسیژن در آب حل می شود و جانداران آبزی از اکسیژن محلول درآب برای تنفس استفاده می کنند.

ه)محلول گاز در گاز: هوا محلولی است که حلال آن نیتروژن و ماده حل شونده آن اکسبژن است.گاز شهری ، محلولی از متان و چند گاز سوختنی دیگراست و هم چنین گازی که در کپسول های غواصان وجود دارد محلولی از گازهای هلیوم و اکسیژن است.

 

ج) محلول مایع در مایع: محلول الکل و آب، سرکه ( محلولی از استیک اسید در آب)، گلاب از انواع محلول های مایع در مایع می باشند.




برچسب‌ها:
[ دو شنبه 30 آذر 1394برچسب:فصل اول علوم هشتم (مخلوط و جداسازی مواد), ] [ 12:22 ] [ محمد حسن متان ]
[ ]